för veckans bästa dag är söndagen


medan halva bekantskapskretsen rullar sig i gårdagens fylleångest och den andra halvan alltid reserverar den här dagen med ordet "plugga" eller "ärenden" i sin kalender låter jag alltid söndagen vara. numer.

men kanske har du sparat ångesten, fyllt ångestfacket för att på söndagen tillåta utsläppet? inte konstigt att människor mår dåligt på måndagar. söndagens urladdning kan ta flera dagar att reparera. sedan blir det onsdag och lillördag. inte konstigt att människor behöver lördag på en onsdag. utmattade hjärnor tillåts vila med alkohol i kroppen. trycka undan det jobbiga. för sedan är det ju bara en dag kvar till fredag. vodka i blodet. promille i hjärtat. och så blir det söndag och huvudvärk igen. 
 
jag har gjort både och. på söndagar alltså. pluggat med fylleångest. fyllepluggat. men mest haft fylleångest. minst pluggat. och ännu mindre uträttat något som helst ärende på en söndag. söndagsångest fram till onsdag. fram till att jag inte orkade ha någon söndagsångest alls. lillördag på en tisdag. ibland redan på en måndag. för du förstår, i slutändan blir ångesten bara värre. för ångesten har den egenskapen - först tror man att den går att ignorera ända tills den har växt sig till en sjukdom. tills man slutligen har feberångest, hostar och snorar ångest. ett rum fyllt av ångest är syrefattigt och luktar fruktansvärt illa. det kan jag lova dig. och vet du vad ångesten livnär sig på? sprit. bland annat. på människans sårbarhet under fyllan. och människans ännu större sårbarhet på en söndag.
 
söndag. sårbarhetens dag. om man nu kan kategorisera känslor till specifika dagar. och jag bestämde mig för att sluta där. innan veckans alla dagar hann bli en ständig söndagsångest. numera försöker jag spara de svartklibbigaste utav känslor till veckans sista dag. och vet du vad? det har utvecklats till något speciellt. att det inte finns några som helst förväntingar på den dagen och att söndagen har kommit att bli min favoritdag. ett tomt blad i kalendern, öppen för äventyr eller bara en heldag i sängen tillsammans med en bra bok.

Kära dagbok. I dag har jag varit nykter i drygt femton månader.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0